Het verhaal, der Ring des Nibelungen

Der Ring des Nibelungen is een opera van Richard Wagner. Deze opera is geschreven tussen 1853 en 1874. De opera is opgedeeld in 4 delen, die allemaal op elkaar aansluiten: Das Rheingold, Die Walküre, Siegfried en Götterdämmerung. De première van Der Ring des Nibelungen vond plaats in augustus 1876 in het Bayreuther Festspielhaus. Alle 4 delen achter elkaar duurt meer dan 17 uur. Het deel Götterdämerung duurt al 6 uur.

Deel 1: Das Rheingold
In de eerste opera: Das Rheingold, staat de roof van het Rijngoud centraal en daarmee ook de natuurkracht. Das Rheingold bestaat uit vier scènes. In de ring worden macht en liefde als conflicten voorgesteld. Op de bodem van de Rijn bewaken drie Rijndochters het goud. Als uit dit goud een ring wordt gesmeed, krijgt de drager ervan de macht. Voorwaarde is wel dat de liefde helemaal moet worden afgezworen.
De dwerg Alberich, de god Wotan en de reus Fafner laten zich verleiden door het goud.
Als Wotan de ring afstaat aan de reuzen wordt de vloek duidelijk: de reus Fafner doodt zijn broer om de ring te bemachtigen. De goden nemen hun intrek in de nieuwe burcht Walhalla.
In Das Rheingold komen geen mensen voor, het decor bestaat uit glas en metaal. Het doorzichtige glas lijkt daarmee op water en dat was nodig om de rivier De Rijn te laten zien.

Deel 2: Die Walküre
De tweede opera in de cyclus Der Ring des Nibelungen is Die Walküre.
Na de kille machtsstrijd en het bedrog om de gouden ring gaat nu een totaal nieuwe wereld open.
Siegmund en Sieglinde, broer en zus, zijn voorbestemd om elkaar te beminnen. Voordat zij aan hun liefde kunnen toegeven, moet eerst Hunding, Sieglindes echtgenoot worden verslagen.
Wotan heeft zijn dochter Brünnhilde opgedragen ervoor te zorgen dat Siegmund de strijd met Hunding zal winnen. Fricka, zijn vrouw, is daar fel tegen. Wotan beseft dat zijn plannen zullen mislukken en dat Siegmund zal sterven en dat Brünnhilde niet voldoende bescherming kan bieden.
Brünnhilde zet toch door en de vader rest dan niets anders dan zijn dochter te straffen. De zwangere Sieglinde wordt nog net gered, maar dan brengt Wotan haar in slaap, omringd door een vuurgordijn waar alleen een onverschrokken held doorheen zal kunnen dringen.

In Die Walküre komen voor het eerst echte mensen voor. Ook de vermenselijking van de goden ontwikkelt zich verder. Hout is het overheersende materiaal voor het toneelbeeld; het verwijst naar de menselijke warmte, maar is ook symbool voor de fouten die Wotan beging.
Vuur speelt eveneens een belangrijke rol. De vlammen staan voor agressie, maar hebben ook een beschermende functie.

Deel 3: Siegfried
De opera Siegfried speelt zich af op de tweede dag van Der Ring des Nibelungen.
Siegfried, zoon van Siegmund en Sieglinde en kleinzoon van Wotan, leeft bij de Nibelung Mime. Zijn overleden moeder heeft hem de restanten nagelaten van het zwaard dat zijn vader ooit in nood uit de stam van de es in Hundings woning trok. Mime tracht het zwaard weer aaneen te smeden, maar het wil niet lukken.

De Wanderer, de ronddolende Wotan, weet waarom: alleen iemand zonder vrees zal dat lukken.

Siegfried is de enige die het kan. Mime wil hem vrees leren en met het zwaard moet hij daarvoor de reus Fafner, inmiddels verandert in een draak, verslaan die de ring en het goud bewaakt.

Siegfried vreest nog steeds, maar kan dankzij het bloed van de draak dat hij binnenkreeg de woudvogel verstaan die hem vertelt wat te doen.

Siegfried krijgt de schat en doodt Mime die hem wilde vermoorden. De vogel wijst Siegfried de weg naar de vrouw, door vuur omringt, op hem wacht. Met zijn eigen zwaard doorklieft Siegfried het symbool van de goddelijke almacht, de speer. Het vuur wijkt voor hem en de held ontmoet zijn geliefde Brünnhilde. De liefde zal hun ondergang worden, maar toch kiest zij daar onvoorwaardelijk voor ook al zal dat tot de godenschemering leiden.

Deel 4: Götterdämmerung
De opera Götterdämmerung speelt zich af op de derde, tevens laatste dag van Der Ring des Nibelungen.

In het voorspel verklaren de Nornen dat het einde van de wereld nabij is en zij weten dat het de schuld is van Wotan. Brünnhilde en Siegfried weten van niets. Siegfried gaat op pad om nieuwe heldendaden te verrichten en laat de ring achter bij Brünnhilde als liefdespand.

De vloek van de ring en verbroedering van verraders leiden er toe dat het noodlot zal toeslaan.

Siegfried en Brünnhilde weigeren de ring terug te geven aan de Rijndochters.

Hagen, zoon van Alberich, bedenkt een gemeen plan om Siegfried te laten trouwen met Gutrune en Brünnhilde wordt voorbestemd voor Gunther. Siegfried wordt hiertoe misleid met een toverdrank en uiteindelijk gedood door Hagen. Brünnhilde beseft dat zij is bedrogen en dat zij, zelfs de hele wereld, werd beroofd van potentieel geluk. Ze werpt de Ring terug in de Rijn. Zelf stort ze zich in groot vuur en wordt zo weer verenigd met haar dode held Siegfried.

Pas als de natuur van haar schuld is gereinigd, wat wordt uitgedrukt door de muziek van de Rijn die buiten de oevers treedt, kan zij kracht en ruimte voor een nieuw leven creëren.